lördag 16 mars 2013

Lite om den svåra konsten ridning...

Att rida är ju väldigt roligt men det är också väldigt svårt. Ödmjukhet och tålamod är två egenskaper som är rätt bra att ha som ryttare. Praktik är bra teori i botten. Med det vill jag ha sagt att man bör kunna det man ska åstadkomma på hästryggen teoretiskt. Självklart behövs det praktiska övningar också!

Enkelt och kort ska jag försöka att förklara hur jag tänker när jag rider. Jag vill ha en glad och arbetsvillig häst som tycker att det är roligt att bli riden. Jag vill att hästen ska vara pigg, vaken och uppmärksam men att största fokus ska ligga på att lyssna vad det är jag (ryttaren) vill. Jag tycker att sitsen och skänklarna är viktiga. Som ryttare ska man ha kontroll på sin kropp och sina hjälper och rida med sin häst (inte mot).
Jag vill att hästen ska vara uppmärksam på mina skänklar och det är min uppgift som ryttare att se till att den blir det. Hästen blir så uppmärksam och lydig som du som ryttare gör den.
Hästen ska följa mina skänklar hela tiden. Svara framåt för båda skänklarna, gå undan och ge efter för en skänkel i taget, följa skänklarna vid vändningar och rakt fram och ta drivning från en skänkel i taget. Detta jobbar jag mycket med när jag rider.

Inga kommentarer: