onsdag 13 januari 2010

Hästens utbildningstrappa

Som sagt då var terminen igång och idag hade jag min första ridlektion för denna termin med mina härliga onsdagstjejer. Det blev mycket basic idag och jag gick igenom utbildningstrappan med dem som ser ut så här (beskrivet mycket enkelt och kortfattat).

1. Takt - regelbundenhet i alla gångarter.
2. Lösgjordhet - psykiskt och fysiskt avspänd häst. Ryttaren ska kunna driva hästen.
3. Stöd - mjuk och ständig förbindelse mellan ryttarens hand och hästens mun. Resultat av ett riktigt utvecklat påskjut från hästens bakdel.
4. Schwung -bakbenens energiska avtramp och framåtgripande rörelse.
5. Rakriktning - framdelen rättas på bakdelen och hästen spårar.
6. Samling - bakbenen träder längre in under hästen och bakbenen bär upp mer.

2 kommentarer:

Mathilda sa...

Hallå där! Ojojoj så många gånger man har fått rabbla den där utbildningstrappan! :P Jag är själv elev på en ridskola och det är verkligen kul att en instruktör bloggar om sina erfarenheter och kunskaper! :)

Stephanie sa...

Den är det alldeles för sällan man lär sig på ridskolan! För den är super! :)