måndag 10 augusti 2009

Lyckad arbetsdag och mindre lyckat ridpass på Femman

Jag började morgonen med att strukturera upp och fördela arbetsuppgifterna. En hel del finns att göra nu efter semestern och alltid egentligen. Några administrativa sysslor och därefter träningar. Först Mia och Casco och sen kom Nina med sin häst som jag inte träffat innan. Jag red och hoppade den och de kommer tillbaka nästa måndag. Eva och Goofy tränade också. Lite lunch och sen red Nea och Mimmi Heca och Nina. De tar sig (även om Heca blev lite pigg idag) och är duktiga med galoppfattningarna men mycket arbete kvarstår. Vi (instruktörerna) hade en kort liten "briefing" om lektionerna denna och nästa vecka. Tema denna termin är "Sits, balans och följsamhet". Ja det är väl det som är viktigast och därmed alltid aktuellt. Arbetsdagen avslutades med papper, mail och telefonsamtal.
När jag arbetat klart red jag Femman på utebanan. Kaos!!! Kan man säga! Katastrofal sits ingen balans eller följsamhet vare sig hos Femman eller mig. Med vetskapen om att det bara är jag och ingen annan som kan räta upp det så rannsakade jag mig själv, kortade upp tyglarna och skärpte till mig. Framåtdrivning och förhållning, vändande hjälper, sidförande skänkel. Japp!
Med mina egna ord (som jag sagt till Mia under hennes träning på morgonen) ringandes i huvudet så tryckte jag ut "latmasken" ur kroppen och började att anstränga mig.
-Inverka! Påverka! RIIID!
Och där satt det...
Hästen blir vad ryttaren gör den till! Så det så!

3 kommentarer:

Hästdagbok om Janna fan Althena sa...

Absolut , jag håller med fullständigt !!
Jag fick ochså anstränga mig ordentligt i dag för att kunna avsluta ridpasset och kunna vara nöjd.
Ridskolans tema tycker jag låter jättebra ! Tummen upp på det !

Madde Dunsäter sa...

Tack så mycket Eva-Lena!

sofi sa...

så sant, så sant