söndag 8 november 2009

Nostalgi

Idag har jag träffat revisorerna för att gå igenom klubbens räkenskaper. Efter vår träff satte jag mig och gick igenom och sorterade upp gamla papper. Jag blev riktigt sentimental och drömde mig tillbaka till "den gamla goda tiden" bland kvitton från Jätten, Torg-Träffen och Televerket. De fina gröna täckena sponsrade av Televerket finns fortfarande kvar. Kommer ni ihåg Gröna D hoppningarna och lektionshästar som Safir och Plutten? 1980 hölls elitryttarkurs på Oskarshamns Ridklubb under ledning av Herman Schridde och sommaren 1983 anordnades drive-in bingo. Michael Martin och Katarina Floreby var mina första ridlärare och innan Svenska Ridsportförbundet var det Ridfrämjandet och Svenska Ridsportens Centralförbund. Det var tider!

12 kommentarer:

Jessica Lindgren sa...

Vad kul! Jag var skötare på Plutten ett tag strax innan han togs bort pga strålbenshälta så honom minns jag.
Eller vad säjs om Rocky, Whiskey, Carmencita (min första favorithäst), Conte, My, Sandana, Ebba, Asta, Bonne, Dolly, Clown, Electra, Zenitta, Frantic, Fox Light, Rubin (som jag också skötte)?
GrönaD-tävlingarna minns man också såklart!
Skulle det inte vara fantastiskt roligt om ridklubben ordnade med visning av gamla fotografier, tidningsklipp osv på duk och hade personer från klubbens historia där att berätta gamla historier om händelser, hästar osv från tidigare i klubbens historia?
Jag gissar att fler än en gammal ORK:ar skulle komma och titta!
Säkert finns ju andra personer som har privata foton och klipp också.

Jessica Lindgren sa...

Kom ju på fler... Kalinka (min favorit att hoppa förutom på tävlingar då hon ju ALLTID vägrade ut sig på första hindret), Pessoa (min sköthäst, hette egentligen Pärsson), Tara, Charlie, Balbina, Krater, Ärtan, Mano, Värends My, Erica, Gladis, Honey. Någon som minns fler gamla ridskolehästar?

Jessica Lindgren sa...

Marionette
Albin
Ceron
Nollan
Corall
Zenitta
Arco
Wasa

Tessan sa...

Jessica: Du får gärna maila mig (på grimjaur@gmail.com) om du kommer ihåg härstamningen på någon av hästarna! Jag är väldigt stamintresserad och det skulle vara roligt att få reda på fler än de jag minns från när jag red på ORK (ca 1996)! Själv minns jag:
Balbina
Elkaers May
Flipper
Glanbo Beatrice
Melanie
Sandy's Little Primrose
"Berta" (smeknamn, tror namnet var Carraline)
Krater
Ludvig
Omega
Rochelle
plus en del till som jag glömt namnet på...


Många ridskolor/klubbor har speciella sidor på sin hemsida där man kan läsa om/se bilder på hästar som en gång funnits där. Jag med stor glädje kunna ta på mig uppgiften att hjälpa till med en sådan (leta upp härstamning, scanna in bilder etc). Madde, vad säger du? Är det något som skulle kunna vara aktuellt?

Hästdagbok om Janna fan Althena sa...

Hej !
Åh vad många ni minns !
Jag kommer ihåg Herdina, Sir, spartacus,Blackie,Fiona, Sally Anne, Tracy(tror jag hon hette),Carmen, Dorila, Clown,Hasse eller Herzog tror jag att han hette. Ja det bubblar upp många minnen.
Gröna D-hoppning känner jag igen men kommer inte ihåg var det var för typ av tävling. Var det lite enklare,eller ??

Ewa sa...

Jag kommer ihåg Ricky, Polie, Charlie, Spartacus, Taffy..

Anonym sa...

Hej,

Tipsar om en kollega till dig, Christoffer Forsberg, som gjort ngt bra för miljön. Kul om du sprider och visar att det finns en massa hästälskare där ute som bryr sig om miljön!

http://1minut.se/film/christoffer-forsberg

Vh

Erik

Camilla sa...

Jättekul och intressant hemsida!

Mvh Camilla
ryttarcoach.blogg.se

Jessica Lindgren sa...

Tessan: Det hade ju varit hur kul som helst med en sån sida! Jag har nog några foton på Pärsson (Pessoa) någonstans och så har jag något där jag rider Conte, My och Kalinka.

Tyvärr minns jag inga härstamningar. Det jag vet är att My var mamma till Conte. My hette egentligen Horshaga Model tror jag. Flera av de stora hästarna var ju importerade från Polen eller Ungern och saknade nog härstamning. Men det finns säkert andra gamla rävar som minns! ;-)

Jessica Lindgren sa...

Rubin har jag flera foton på också kom jag på.

FrogLeg sa...

♡Ceron♡ min gamla sköthäst 😊

FrogLeg sa...

Ceron
1972
Ciceron
Florentino

Jag hoppas att jag minns min gamla sköthästs stamtavla rätt. 😊
/Maria