fredag 27 februari 2009

Om att bli avslängd eller att inte hålla i sig

Jag funderade på det här med att ramla av. Det har man ju ägnat sig åt en hel del. Det hade varit lite kul om man hade haft koll på hur många gånger det är som man trillat av men de flesta gångerna har jag faktiskt förträngt. Det sägs ju att för att bli en bra ryttare så måste man ramla av minst 100 gånger. Hm, tja det antalet har jag nog kommit upp i vid det här laget.
En period trillade jag av jämt, hela tiden. US hade en trilla-av-lista uppsatt i stallet förut och den brukade jag vara med på. Igår fick Elsa smaka lite tårta när hon var i stallet och hälsade på för en tjej i en av barngrupperna hade ramlat av i förra veckan.
Som sagt de allra flesta avtrillningarna har jag glömt men här kan jag bjuda på några som jag minns;

  • Senaste Arnold-träning på Brassia trillade jag av på rakt spår (vi hoppade inte ens). Jag tyckte hon sprang så fint och ville att hon skulle öka lite och då bockade hon av mig istället.

-Ha, ja springer väl som jag vill tänkte hon nog.

  • På kvalitetsbedömning för 9 år sedan lyckades jag få hästen över mig och fick ligga på Eksjö-lasarett med hjärnskakning och blåmärken. Det komiska var att jag fick dela sal med Jens Fredricssons svärmor :)
  • På framhoppningen i Eksjö ramlade jag av i ett språng på Femman när han hoppade jättefint, stort och runt och riktigt igenom. Jaja när hästen hoppar som han ska då trillar man av är det inte typiskt på nåt sätt. Efter det hoppade han lite mer snålt igen och jag tror att han tänkte -Åh vilket stolpskott jag har på ryggen! Jag väntade Elsa när detta hände och jag har aldrig sett Johan springa så fort. Carolina Klüft släng dig i väggen.
  • När jag var 10 år så skulle pappa och jag vänja min fjording vid trafik. Pappa höll i grimskaftet och frågade -Är du beredd? -Javisst, svarar jag glatt. TJOFF så kom det en bil och jag låg på backen.
  • En annan gång på en av pappas fjordingar så trillade jag av fyra gånger på 20 minuter. Gissa om jag var arg. GRRRR! Det var dessutom senvinter och blött och slaskigt.

Ja det var några få av alla mina. Vilka är dina?

5 kommentarer:

Maria Roth sa...

Oj, vilka avsuttningar du har gjort Madde. Så mycket har jag nog inte att "skryta" med, haha.

Jag brukar köra på det där att hästen stannar och jag själv fortsätter över. Det hände ett x antal gånger på irländaren jag hade. Dumma ponny!

Och Florida var inte alltid heller särskilt lätt att sitta kvar på, när hon gjorde sina lufthopp & allt vad hon styrde med(oftast utan förvarning). En gång hoppade vi i paddocken i Flinshult och preeeecis när vi befann oss över hindret kommer Krille och Jenny nedskrittandes dit och Florida blir LIVRÄDD och vi hinner inte mer än att landa innan jag ligger på backen och hon är påväg i fullt sken upp till stallet.

De där hästarna.. ;)

Jenny sa...

Hahaha...
En av de mest minnesvärda avtrillningar jag gjort på ORK var nog när jag red Fylax för länge länge sen. Lektionen gick jättebra och han hade uppfört sig förvånansvärt bra (han var lite av en rodeohäst på den tiden). Så på slutet fick han långa tyglar, jag släppte stigbyglarna och slappnade av. Wooosh, sa det och jag satt på backen utan en aningen om vad som hade hänt. Den lille rackarn hade bockat av mig när jag minst anade det. Haha!

Cecilia sa...

Lustigt att du tar upp det idag. Fick min första flygtur på Zoul idag. Han ville gallopera och jag gjorde halt. En liten humör häst han är så gjorde han en riktigt rodeoshow, bara att försöka hålla tyglen kvar. Det lyckades jag ialla fall med. ;-). Sedan var det mycket steppande innan vi var hemma. Det var ju kul! - Tyckte Zoul. Jag hade fullt upp.

Anonym sa...

Hej Madde ja sen den dagen för 9 år sen som jag också minns som igår. Så har avåkningarna bara fortsatt. Jag har suttit klistrad i väggar gränslat hinder det har varit fullsatta läktare för att just se denna enorma rodeo häst. Om jag skulle bjuda på en tårta så skulle det nog vara en tre våningstårta bara för just den hästen. Men tro och häpna han har lugnat ner sig och jag har fått super balans så nu var det nog några år sen han lyckades slänga av mig.

Anonym sa...

Elin var liten och frågade varför jag inte red med säkerhetsväst. "För mammor trillar inte av" ljög jag. Men det är fult att ljuga och straffar sig direkt för några dagar senare hoppade jag Lime och det låg lite glitter på sargen, Lime hoppade åt sidan men inte jag... Jag har iallafall köpt en väst efter det.