torsdag 2 april 2009

Galoppombyten

Igår tränade jag för Tomas. Femman har blivit bättre på många sätt. Han är mer lösgjord, går med stadigare och jämnare kontakt samt mjuknat i överlinjen. Jag försöker att vara så noga med allt hela tiden, framförallt att han ska spåra. Börjar bli bättre på att känna när han är eftergiven och spårar. Har börjat rida galoppombyten för Tomas. Förra gången fick jag fatta galopp på kortsidan och galoppera ut på långsidan och göra bytet på långsidan. Det funkade bra! Femman förekommer ju mig lite i bytet från höger till vänster, när han tror att vi ska byta lägger han snabbt in ett travsteg och sen byter galopp. Men när man byter på det här sättet så vet han inte när bytet ska ske och jag hinner med. Igår fortsatte vi med byten och jag fick rida dem i samband med voltombyte. Han är klurig Femman och hittar på lite på egen hand. När vi ska byta från höger till vänster galopp så måste jag vara mer noga med att rida in vänster sida. Ska öva på att förbereda och rida in vänster sidan men ej göra bytet utan bara fortsätta till höger. Måste träna mer på skänkelvikningar också och se till att flytta bogarna utan att han ökar tempot. Jag fick öva halter och skritt också, mellanskritt-ökad skritt. Ett bra träningspass! Tomas är sååå duktig!

Inga kommentarer: