lördag 4 april 2009

Stramare sits och ridning

Det har varit dressyrträning fredag-lördag för Christina Aldén. Jag och Femman har tränat på i dagarna två! Hihi...
Femman har ju ändrat sig en hel del och förbättrat rätt mycket men nu spänner vi bågen ytterligare.

Nedan lite punkter att arbeta med
Dag 1
  • strama upp mig
  • axlar tillbaka
  • staka ut vägen med blicken
  • göra mig fast i sits och skänkel
  • tänk på i vändningar (särskilt till vänster) att vända blick-höft-axel utan att släppa fram ytterhanden.

Dag 2

  • sänka ytterhanden och hålla den tygeln väldigt stram, innerhanden leder och ställer och är lite mer rörlig
  • vänster sittben mitt i sadeln i vänster varv trav
  • höfter mer inåt i galoppen högervarv

Kiddet tyckte att Femman var jättefin idag!

Målet är såklart att han ska vara riktigt lösgjord och eftergiven samt söka sig efter stödet. Han har ju blivit bättre i formen samt jämnare i stödet men det ska bli ännu bättre och jag måste vara extremt noggrann hela tiden med att han inte "guppar" eller "viker" till nånstans.

Sammanfattningsvis kan man väl säga att jag får lov att vara lite mindre easygoing och lite mer stram!

Inga kommentarer: