torsdag 2 april 2009

Ny foderstat

Idag har jag räknat på en ny foderstat åt Femman. Eftersom han har lätt för att lägga på hull så har jag tidigare varit lite snål med grovfoder. Nu har jag successivt höjt grovfodergivan för att jag tror att jag måste tänka om och istället dra ner på kraftfodergivan. Han är lite sur i magen och jag tror att det kan bero på för mycket kraftfoder och för lite grovfoder. Ringde så klart Annika Aronsson som är foderrådgivare på Krafft och hon bekräftade att det visst kunde vara så och att det är stärkelsen i havren som blir svårsmält. Jag har precis kört en mag och tarmkur på honom och hon tyckte att jag skulle köra en till. Nu ska han enligt mig och mina beräkningar samt med stöd från Annika stå på följande fodergiva; 9 kg hö, 1,5 kg havre, 1,5 kg betfor, 1 dl olja, 150 g miner vit och b-vitamin och e-vitamin. En dag per vecka får han också tokosel, äntligen...
När jag var nere hos vet Jonas Tornell så passade jag på att väga Femman så jag vet att han väger 580 kg. Man bör fodra med minst 1 kg TS grovfoder per 100 kg häst vilket innebär att Femman ska ha minst 7 kg hö.

Inga kommentarer: