torsdag 7 maj 2009

Fler av hjärnans mysterier eller Tankens kraft eller Du är vad du tänker eller...

I mitten på mars var Johan och jag och lyssnade på Maria Kehagia på Hotel Corallen. Vilken härlig och inspirerande kvinna. Hon började föreläsningen med att säga nåt om att svenska språket är fullt av negationer. Tex om någon kommer med ett bra förslag säger vi ofta -Det var ingen dum idé. Istället för att säga -Det var en bra idé.
Vi vet väl alla att man ska försöka att undvika ordet inte för det är ett ord som hjärnan har svårt att registrera. Ex. Tänk inte på en katt! Och vad tänker man på då???
Jag försöker att tänka mycket på detta och formulera om mig men det är svårt ibland. Tänker mycket på det när jag undervisar men även i min roll som mamma.
Att ha ett positivt, öppet och jakande sätt känns väldigt viktigt för mig. Det är lång väg att gå men jag jobbar stenhårt och varje dag med detta.

Maria säger så här;
Mental träning är egentligen detsamma som att lära sig att tänka på ett positivt och framgångsrikt sätt.
Ett viktigt motiv till att träna mentalt är för att kunna må bättre, såväl i prestationen som i livet i övrigt.
Positivt tänkande är grunden till självförtroende, välbefinnande och glädje.
Att använda affirmationer innebär att du medvetet upprepar positiva ord och formuleringar som du tycker om och som känns bra, för att på så sätt få bättre resultat eller att må bättre.

Att affirmera innebär att det du skapar inom dig i form av tankar och känslor kan alltså förverkligas och bli sanna.
SÅ TA ETT BESLUT ATT NÄR NEGATIVA TANKAR OCH KÄNSLOR VILL KOMMA, SÄTT UPP SKYLTEN UPPTAGET I DITT SINNE!!
Lär dig påverka dig själv med positivt tänkande.
Minns att känslor är något vi skapar själva och att vi kan lära oss att skapa mer positiva känslor.


Nedanstående kluringar har jag snott från Maria. Efter att jag fått syn på mannen bland kaffebönorna så ser jag bara han och inga bönor när jag tittar på bilden. :) Skriv gärna en kommentar om vad du ser och ur det gick.


Titta på de 4 blåa prickarna i cirka en minut. Blunda vem ser du eller vad ser du?

En man gömmer sig bland kaffebönorna. Den tid du behöver för att hitta honom beror på hur din högra hjärnhalva fungerar. Kolla uret innan du börjar leta! Läkare har konstaterat att om du finner mannen inom 3 sekunder är din högra hjärnhalva bättre utvecklad än de flesta. Om du finner mannen mellan 3 sekunder och 1 minut är hjärnhalvan utvecklad normalt.Om det tar mellan 1 minut och 3 minuter så fungerar din hjärnhalva slött och lider brist på proteiner.Om det tar längre tid än 3 minuter behöver din högra hjärnhalva testas igen, och igen, och igen, och igen!!
OCH JA, mannen finns verkligen bland kaffebönorna!

1 kommentar:

Cecilia sa...

Hon är jätte kul att lyssna på. Gick en kurs på högskolan med henne som handledare. Måste läsa min anteckningar ingen. För det gav mycket.