torsdag 1 januari 2009

En bra kvinna reder sig själv

Efter tisdagens träningen fick jag för mig att vi skulle åka förbi Annas Hästshop. Jag tycker inte att hoppsadeln ligger speciellt bra, den trycker lite framtill, och jag ville se om det fanns någon annan sadel som kanske ligger bättre.

Men utanför hästshopen upptäckte vi att ett av däcken på transporten var helt förstört. En separation! Det känns som att problem med däcken händer mig oftare än alla andra. Spelar ingen roll vilken transport jag har.

Någon ny sadel blev det inte men ett nytt extra fluffigt "ludd" att ha under och ett nytt extra mjukt schabrak. Hmmm, jag vet inte om jag blev lurad kanske!

Jag tycker nog att dressyrsadeln ligger på ett annat sätt på honom än hoppsadeln. Hon tyckte att han var tunn över ryggen och jag kan hålla med om det. Men jag har känslan av att det är sadeln som gör att han inte sätter muskler. När vi kom hem höjde jag hans foderstat i alla fall. Svår balansgång är det med foder och hull. Femman är ju väldigt lättfödd och just nu är han bra i vikt men behöver muskla sig mer. Hans matchvikt ligger på 540 kg. Jag brukar passa på att väga honom när jag är nerer hos Jonas Tornell.
Nu står han på 8 kg hö, 3 kg havre, betfor till varje mål. Utöver det får han e-vitamin, salt och mineraler.

2 kommentarer:

Hästdagbok om Janna fan Althena sa...

Tror att ditt arbete med att kunna lägga ner honom kommer att ge resultat på ryggen, tömkörning ska ju vara bra om man är duktig och det tror jag att du är. Tänkte att jag själv skulle vilja komma igång med det eftersom Strawira ochså är lite tunn över ryggen. Kanske kan få "anlita" dig nån gång ???

Madde Dunsäter sa...

Jag tror också att det kommer att ge resultat. Har suttit och tittat på film när jag rider och hoppar idag och så fort man gör något med honom minskar, skänkelvikning, en anridning på ett hinder så blir han hög i nacken och det ser ut som han spänns upp i min hand. Så det är nog ett jätteviktigt arbete att kunna ändra hans form. Du får jättegärna anlita mig!