tisdag 27 januari 2009

Livet består av många mirakel

70 personer kom till Mia Börjessons föreläsning ikväll på Hotel Post arrangerad av Oskarshamns Ridklubb och SISU. Mia pratade om att vårt liv är som ett manuskript och när vi är små skriver omgivningen hur vi ska vara men ju äldre vi blir desto större möjlighet har vi att skriva vårt eget manus och forma vårt eget liv. Om jag är snäll eller ger en komplimang till någon jag känner kommer den personen i sin tur att vara snäll mot någon osv. Är jag snäll och hjälpsam mot en person som jag inte känner eller inte känner så väl kommer den personen att vara snäll i sin tur mot två andra. Det får mig att tänka på filmen Yes Man med Jim Carey och när de säger;
-Vad påverkar oss?
-Omgivningen.
-Hur kan vi påverka omgivningen?
-Genom att säga JA! Tänka positivt, se möjligheter och säga JA till livet!

För att bli världsmästare i sitt liv eller inom sin idrott menar Mia på att vi behöver ha minst två kärleksfulla relationer i vårt liv. Hon säger också att mat, sömn och träning är viktigt samt att vi alla har ett larmsystem i kroppen som signalerar till oss vid fara för att beskydda oss men att detta stängs av när vi dricker alkohol.

Några andra grejer hon sa var att "dumma" vuxna är den vanligaste orsaken till de flesta ledsna barn och ungdomar och att tanken läcker dvs tänker man illa eller låga tankar om någon känner den personen oftast det och det går aldrig att dölja negativa tankar, osäkerhet eller rädsla för en häst.

Vem bestämmer och vad påverkar mig...
1. Jag själv
2. Andra viktiga personer

Hon avslutar hela föreläsningen med att fråga -Hur många spermier är det i en utlösning?
Jo ca 200.000. Det finns nu forskning på att det inte är den spermie som simmar snabbast som vinner utan att ägget väljer vilken som får komma in.
En gång valde livet mig och jag valde livet. Jag är särskild, speciell och unik. Ett mästerverk.
Tänk även det om andra.
Äkta pärlor är unika det finns ingen likadan.
Mia tar fram en liten burk och säger i den här burken finns en äkta pärla. Elin får gå fram och titta i burken och det är en spegel.


Det var kanonbra! Vi kunde alla känna igen oss i mycket av vad hon sa. Nu ska jag starta en "peppinggrupp" där man hjälps åt att stötta och lyfta fram varandra vilket var ett av Mias tips. Vilka vill vara med?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jättebra föreläsning! Kul att så många kom.Jag tyckte såklart att det var världens finaste pärla i burken Elin öppnade.

Madde Dunsäter sa...

Ja det förstår jag att du tyckte. Det tycker jag också att hon är.:)

Hästdagbok om Janna fan Althena sa...

Det låter som en bra föreläsning.
Jag brukar själv dra mig till personer som ger mig energi,som har ideer och är kreativa och positiva. Tyvärr finns det många som tar ens energi och de är inte alltid så lätt att upptäcka. Jag brukar tänka så här: Nu har den här personen inte tillfört mig en enda tanke,ide´ eller kanske ens vänlighet utan tömmer mig själv på ork och energi. Jag brukar då försöka att inte engagera mig så mkt i vederbörande. Det är inte helt enkelt men viktigt tror jag. Bra att ha en peppinggrupp men ofta är det här vardagliga som kan göra så mycket.