lördag 24 januari 2009

Man tror att man har koll...

Så var det då äntligen dags för hoppträning för min absoluta favorittränare Arnold Assarsson. Har ridit för honom ungefär lika länge som jag har haft Femman ca 7 år. Annica, Johanna och Martin har också tränat för Arnold i alla år. Det började med att vi åkte till Blomstermåla för att träna för honom och därefter blev det att åka till Kalmar. Nu har vi äntligen haft förmånen att kunna träna för honom i Oskarshamn under de senaste åren.
Arnold är helt suverän på att använda sig av övningar som fullständigt blottlägger vilka brister som finns både hos ryttare och häst.
Jag övade mig på den övning Arnold körde idag med bommar på volt så sent som i onsdags men vad hjälper väl det. Det funkar ju så bra när man rider på egen hand och sen på träning skruvas kraven upp. Kaos var det en stund när vi susade runt på volten hej vilt Femman och jag. Det blir till att öva mer!
Femman hoppade en serie på ganska hög höjd avslutningsvis och gjorde det mycket bra! Arnold hade kort avstånd vilket gör att han måste ta i rätt rejält för att ta sig genom.
Det var en likadan serie som jag använt på lektionsgrupperna kvällen innan och Arnold tyckte att det är bra att vi tänker så lika och har samma övningar och upplägg.
Jag hoppar alltid Brassia också för Arnold. Brassia har utvecklats och blivit mer ridbar. Dagens framridning bestod av mycket sidvärtsförflyttningar i trav längs med långsidorna och därefter förvänd galopp på båge på ena långsidan och galopp i lätt sits innanför spåret på andra och där skulla man också driva på framåt och öka.
Brassia gjorde detta så fint så jag tyckte att hon kunde öka lite till och lägger på benen. Brassia svarar med några bocksprång och Madde får tugga sågspån:)

2 kommentarer:

Hästdagbok om Janna fan Althena sa...

Jag tror också att ni tänker lika, du ock Arnold. Dina träningar är så genomtänkta ,nyttiga och samtidigt roliga men inte för svåra för häst och ryttare.Du anpassar efter ekipage och det är jättebra!
Roligt att se femman så taggad :-)

Anonym sa...

Så roligt att äntligen hitta en hästblogg!!:)