måndag 8 december 2008

Avspänd ryttare ger avspänd häst!

19.30-20.30 Step up
21.00-22.00 Ridpass på uteridbanan. Helt underbart att det går att rida utomhus på bra underlag i december. Därefter skötsel av häst samt mockning.
Och nu är man äntligen hemma, nyduschad med en kopp kaffe och macka.

Efter 55 min intensivt step var jag väldigt avspänd och följsam så det blev ett mycket bra ridpass. Många små tempoväxlingar, sidvärtsförflyttningar och en hel del förvänd galopp.
Mjuk, följsam var även Femman och med ett bra stöd och jämnare och mer lika kontakt på tyglarna.
Han gillar uteridbanan väldigt mycket! Mina ridpass börjar alltid med ett ganska långt skrittpass, jag tycker att det är viktigt att hästen får komma igång med sin kropp på ett bra och enkelt sätt.
I tisdags red jag ju för Peter Tonelid och jag försöker nu att tänka mycket på den del av ländryggen som ska lite bakåt och bröstbenet som ska framåt. Försöker även fokusera på var jag har mittlinjen och om jag är rak, framåtlutad eller bakåtlutad. Det ena behöver inte vara sämre eller bättre än det andra men det handlar om att bli medveten.
Jag försöker också att vara "loss" i mina skänklar men behöver öva mer på att inte klämma med knäna i övergångarna till lägre gångarter.

Jag tror att jag ska kolla med Nettan om hon kan ha lite sitsträning med mig imorgon.


Hoppträning på ORK för Katarina Torstensson våren 2008

Inga kommentarer: