söndag 28 december 2008

Filmtajm X 3

Sista veckan på terminen filmade jag två av mina ridgrupper. Idag har vi träffats för att fika och titta på filmerna. Jag har aldrig varit med om att nio tonårstjejer varit så tysta. Knäpptysta! Koncentrerade eller chockade?

När jag kom hem från stallet tittade jag på det som Johan filmat från träningen igår och idag.
Nedan en liten sammanställning på först Kiddets kommentarer och därefter mina egna reflektioner om vad som ska förbättras.

Kiddet
  • Först se dit man ska därefter följa med i axelparti och med höfterna
  • Brygga hos hästen bakbenen-ryggen-framdelen, brygga hos ryttaren suga in navel och mage genom mellangärde och bröstben framåt
  • Rörlighet i handlederna
  • Tillsammans med händerna

Madde

  • Blicken uppåt-framåt
  • Underskänkel stadig och intill
  • I skänkelvikning undan höger skänkel är hästen ej högerställd
  • Tillsammans med händerna
  • I höger varv sitter jag till vänster, håll koll på höfterna
  • Det ser väldigt trevligt ut på filmen och takten är bra men det behövs fler och tydligare växlingar för när jag ökar eller minskar syns det ingen skillnad på filmen

Mål

  • Kunna korta in han under mig men bibehålla aktiviteten, få han kvickare
  • Växla formen när som helst utan att tappa aktivitet
  • Kunna lägga ned han i formen så näsan kommer ner i höjd med knäna

Se till att han blir ännu mer eftergiven, går med jämn kontakt på bägge tyglarna genom att böja igenom honom ännu mer, inre handen mot låret i riktning mot hasen och låg ytterhand när han gett efter rikta upp halsen mellan bogarna med yttertygel men ha kvar eftergiften i den inre sidan

Christina Aldén

2 kommentarer:

Anette sa...

Hej Madde!! Och tack för senast. Vad kul att Eva-Lena o du börjat blogga. Såg att du ska rida på Udden i kväll. Lycka till på träningen. Kram Anette.

Anonym sa...

Tack så mycket!
Kan berätta att det redan är 7 anmälda till Kiddet 6-7/2 så det är nog endast en eller möjligtvis två platser kvar att anmäla sig till. Så först till kvarn!