fredag 19 december 2008

Lera och lera och lite mera lera!

Idag var jag ute i hagen för att leta efter Femmans tappsko. Jag är alltid väldigt optimistiskt när jag söker efter tappskor för jag tror att jag ska hitta skon bums. Redan efter ett varv i ytterspår tappade jag modet idag och insåg att det inte är så enkelt.
Har i alla fall lärt mig att leta systematiskt och finkamma området och inte bara irra runt helt planlöst i hela hagen på en och samma gång.
Som ni säkert förstår är inte detta första gången som Femman har tappsko.
Tyvärr lyckades jag inte hitta skon så min snälla hovslagare Janne fick komma och slå på en helt ny sko trots att den "gamla" endast var fyra dagar.
Som straff för att jag inte kunde hitta skon fick jag bjuda Janne på lunch.
Bilderna visar hagen där privatvalackerna går. Den är väldigt trevlig, lite kuperad och några träd i ena kanten. Vi är så lyckligt lottade att vi trots vårt relativt centrala läge har förhållandevis stora och rymliga hagar.
Nedan ser ni lektionshästhagen. Där är det mycket lera!

Under tiden som jag letade efter skon fick Elsa hjälpa till med stalltjänsten.
Tänk om han har tappat skon i boxen och den ligger i bädden. Den tanken slog mig när jag letat igenom hela hagen. In i stallet och grundlig mockning och genomgång av boxen. Så här fint blev det men någon sko hittade jag så klart inte.
Femman får inte ha någon krubba eftersom han är lite olydig vid fodring och slår i boxväggen och då slår han sönder knäna i krubban. Istället har han en liten bunke på golvet. Saltsten får han tyvärr inte heller ha eftersom han äter sönder den på en dag. Istället ger jag han lös salt i havren.

Rastlös, påhittig och klurig är min häst! Idag när han fick låna Leunoras box vid mockningen öppnade han direkt höluckan mot fodergången och mumsade hö. Finns det inget hö att tugga på går det lika bra med isoleringen runt vattenledningen. Därför har han en extra kedja runt sin egen hölucka.

Inga kommentarer: