tisdag 16 december 2008

Instruktörsridning

Äntligen kom vi till skott med vår ridning igår. Eftersom Nettan var sjuk så blev det Helle (BB), Caroline (Top Nawaro) och jag (Femman) som red för Tomas Jonsson.
Jag fick börja med att flytta Femman ganska kraftigt i skritt i stora framdelsvändningar för att få loss honom i sidorna. Lektionen fortsatte sedan med sidvärtsförflyttningar i trav både på långsidorna och diagonalerna. Jag ska flytta han ganska så kraftigt men ändå se till att han går fram på ytterhjälperna. Överhuvudtaget måste jag jobba på den jämna kontakten (stödet) och att han är framför skänklarna.
I galopparbetet fick jag rida en mindre fyrkant innanför spåret och tydligt vända i hörnen och så galoppera rakt däremellan. Nyttigt! Jag måste öva mer sånt! I vänstervarvet var hörnpasseringarna väldigt arbetsamma för honom.
På volterna ligger noggrannheten hos mig att jag måste kolla så att han är ställd, böjd och spårar. Få honom att vända runt innerskänkeln men samtidigt ska han vara framme på ytter och kunnna regleras på yttertygeln.

Igår var det slutspurtsrea på Granngården så de öppnade redan kl. 7. Jag åkte dit strax efter 8 och fyndade rejält.
Jag köpte följande (ursprungspriset inom parentes);
Ridhjälm 260:- (1.090:-)
Shortchaps 195:- (390:-)
Ridbyxor 230:- (460:-)
Jodphursbyxa 140:- (590:-)
Jättesnyggt Euro-Star fleecetäcke 425:- (850:-)

Inga kommentarer: