onsdag 31 december 2008

Tvådagarskurs för Ansi

Har hopptränat två dagar (måndag och tisdag) nere på Udden för Anne-Sofie Oscarsson. Jag kan beskriva träningen med ett ord; INTENSIV! och jag kan beskriva Anne-Sofie med ett ord; EFFEKTIV!
Träningen var rolig och givande. Ansi är lik sin mamma, Eva-Karin Oscarsson som jag red mycket för när jag gick på Strömsholm, både vad gäller tydlighet och pondus. Hon har en självklar ledarstil och röd tråd som följer Strömsholmsmetoden i sin undervisning.

Dag 1
Framridningen bestod av tydlig RENODLING av hjälper. Öka på långsidorna både i trav och galopp och minska under nedsittning och med hög hand på kortsidorna. Och nu snackar vi ökning och minskning. Hon var väldigt noga med att handen ej fick bli låg. Därefter tog hon in oss på volt och vi fick släppa stigbyglarna och minska och flytta sidvärts på öppna delen och öka på slutna.
Sen var det dags för galoppbommar med skritt och ny fattning mellan varje bom.
Hoppövningen bestod av studs, ganska kort avstånd men man ska ändå ha stora luftiga språng i hästen. Halt första gången efter studsen och därefter 6 galoppsprång fram över räcket. När räcket höjdes till ca 1,20 red vi på 5 språng mellan. Här ska man också jobba på galoppen så man kommer fram till hindret och hästen får backa av mot hindret.

Dag 2
Banhoppning. Framridningen i stort sett densamma. Jag fick öva på att släppa stigbyglarna på kortsidorna för att komma ner tydligt i sadeln när jag minskade.
Framhoppning på nr 1, den galopp man vill ha i anridningen ska man se till att få på kortsidan och alla språng fram till hindret ska vara lika långa även det sista och det ska vara intill hindret. Halt efter hindret.
Därefter hoppa nr 1 och 2 och halt efter 2.
Banhoppning 1-7 och sen en kortare bana med några högre hinder 3:an baklänges, 4a-b, 5, 6.
Jag tycker att jag lyckades bra med träningen. Jag längde galoppen en gång fram till 2:an och sån ridning ska arbetas bort och mellan 5 och 6 blev Femman lite olydig och sprang för fort. I det läget måste jag vara noga med att ta igenom förhållningen på bägge tyglarna.
Sammanfattning
  • Öva lydnad
  • RENODLA hjälperna

  • Sitsträning - nedsittning utan stigbyglar i en månad och därefter öva nedsittning med stigbyglar

  • Arbeta galoppen och hästen mellan hindren och vägen fram till hindret

Ansi sa en väldigt bra grej faktiskt, anledningen till att jag inte kan sitta ner på Femman är att han inte tillåter det. Han blir spänd och accepterar inte nedsittningen och då rider man lätt igen och han slipper undan. Det är samma sak som om hästen inte tar skänkeln då ser man till att den gör det och nu får jag se till att öva varje dag tills det går att sitta ner.

7 kommentarer:

Hästdagbok om Janna fan Althena sa...

Låter som en bra träning. Intressant det där med att femman inte tillåter att du sitter ner.Är det lättare att sitta ner på honom då du lägger ner honom ?? Liten undran bara.
Tycker du är så flitig och ambitiös, ett bra föredöme !!
GOTT NYTT ÅR !

Hästdagbok om Janna fan Althena sa...

Förresten, var är dina bilder ?? Dom syns inte.

Anette sa...

Verkar som det var en rolig träning!! Hörde att hon kanske skulle komma till udden en gång i månaden. GOTT NYTT ÅR hälsa alla jag känner o akta dig för champangen o ev. smällare :-D

Madde Dunsäter sa...

Ja det är något lättare att sitta på honom när han går i lägre form sen är han ju väldigt svår att lägga ned. Det är ju min läxa nu från Kiddet träningen.
Tack så mycket för berömmet, det värmer verkligen!
Bilderna är två ritningar på hinderuppställning under träningen. Jag tror att jag har sparat och laddat upp dem fel. :-)
Om det är någon som ser dem så kan ni väl säga till.
Nu en fråga till Nettan; -Vem har sagt att hon ska komma en gång per månad? En säker källa?
Gott Nytt ÅR alla!

Anette sa...

Nja, källan var Paula o Anna Olsson men jag vet inte hur säkra dom var på det;-)

Agge sa...

Tack Madde för din blogg och att du delar med dig av dina erfarenheter. Det har vi alla nytta av. Hoppträningen med Ansi var ju ingen bombana precis. Höga hinder som krävde stor precision.
Synd att Marina brakade med sin häst. Jag pratade med henne igår. Synligt var det ingen större skada med honom. Han hade fått ett ytligt skärsår på höger bakknä.

Madde Dunsäter sa...

Tack för det Agge. Kul att det är några stycken som läser och även skriver kommentarer och ger feed-back. Ja det var synd om Marina. Tyvärr sånt som händer ibland men väldigt tråkigt.