lördag 27 december 2008

Dressyrträning för Kiddet

Så kom då äntligen denna dag som man har sett fram emot och längtat till. Idag skulle vi träna för Christina Aldén.

Jag hade träningstid 12.30 och Johan fick skjutsa mig till Djur och Natur på förmiddagen så att jag kunde köpa ett schabrak som matchar de nya benlindorna.

Jag hittade två snygga schabrak och fick beslutsångest direkt. Efter mycket velande fram och tillbaka bad jag Johan vara smakråd och välja ett av de två och så bestämde jag mig för att köpa det som han inte valde. Presentkortet som jag fått i julklapp kom väl till pass.

Jag hade Femman klar vid 11.30 och skrittade först fram i 30 minuter och därefter red jag fram resten av tiden. Försöker vara extremt noggrann med renodlingen av hjälperna och det lösgörande arbetet.

12.30 kom Kiddet in i ridhuset och ställde frågan som jag fasat för.
-Hur har det gått sen sist?
Har inte tränat för henne sen i februari och jag fick väl lite moloket bekänna att vi i princip stampar på samma ställe som sist. Jag fick trava och galoppera lite i bägge varven och därefter konstaterade Christina att det visst var mycket som hade förbättrats.
Det kan jag säga är resultatet av de senaste dagarnas slit.

Sidvärtsförflyttningar på diagonalen, öppna längs långsidorna i trav och galopp, åttvolt (10 meter) omväxlande med att lägga ned honom var det jag fick syssla med idag.

I vänsteröppna fick jag tipset att flytta bägge händerna till vänster för att få med bogen. Hakan upp och vrida på huvudet i riktningen dit man rider, koll på höfterna och flytta desamma i vändningarna var kommentarer jag fick.
-Upp med bröstbenet och sug in navel och nedre del av magen för att skapa förbindelse genom ryggraden.
Det är precis det som Peter och jag håller på att jobba med.

Jättekul var det! Längtar tills imorgon! Jag gillar min häst så mycket!

1 kommentar:

Hästdagbok om Janna fan Althena sa...

Ja visst ska du tycka om din häst. Idag tycker jag att han var så fin , det där med att lägga ner honom emellanåt gjorde verkligen susen.